dinsdag 7 oktober 2008

Ding 9, Mijn visie op Web 2.0

Alle dingen van Web 2.0 zijn uiteraard te gebruiken in de bibliotheek. Ten eerste, min of meer 'passief', door onze klanten te vertellen over en te wijzen op al deze toepassingen, want misschien zijn er wel die dit willen gebruiken voor het maken van uitnodigingen, affiches, visitekaartjes, etc. En uiteraard is het goed om als bibliotheekmedewerker een beetje op de hoogte te zijn van (nieuwe) ontwikkelingen op het gebied van informatievoorziening; de kans dat er naar gevraagd wordt is reeel.
Daarnaast kan de bibliotheek dingen van Web 2.0 ook actief gaan gebruiken; ik weet niet hoe het computertechnisch zit, maar volgens mij staat ons weinig in de weg. Bibliotheekklanten zouden dan door middel van RSS snel geinformeerd kunnen worden over dingen die zij interessant vinden, bijvoorbeeld de nieuwe titels binnen hun favoriete genre. Blogs kunnen opgestart worden voor collega's, maar ook voor klanten, met dezelfde interesse of informatiebehoefte en die elkaar wat te vertellen hebben.
Toch ben ik over dit actieve gebruik door de bibliotheek nog enigszins sceptisch. Ik vind namelijk dat het allemaal uiteindelijk niet zo zeer iets nieuws is, maar veel meer een variant op reeds bestaande dingen. Wij doen als bibliotheek al heel veel aan attendering, wij worden allemaal al gebombardeerd met snelle informatie, en weten nu al niet meer waar we het eerst moeten kijken. Web 2.0 toepassingen lossen dit alles niet op, hoezeer Netvibes of Blogger.com ook hun best doen.
Daarbij denk ik dat de externe doelgroep momenteel nog heel gering is. De gemiddelde bibliotheekklant zal het een worst zijn, die komt voor haar boek, en nieuwe klanten aantrekken enkel hierdoor zie ik niet snel gebeuren. Maar wellicht verandert dit sneller dan ik denk, want intern valt me de wildgroei aan blogjes op (wat wordt er in bibliotheekland al wat afgeblogd, zeg).
De toepassingen van de dingen die we tot nu toe in de cursus hebben behandeld, zijn toch vooral handig en leuk voor prive-doeleinden: wereldreizigers die een blogje bijhouden, RSS voor hobby en interesses, thuis eigen digitale foto's bewerken, etc. Het ene spreekt mij persoonlijk meer aan dan het andere, maar toch merk ik dat ik al wel met een andere blik rond kijk op het web. De oranje RSS hebben betekenis gekregen en kom ik overal tegen, het zelfde geldt voor de blogs. In dat opzicht is de cursus 23 dingen nu al geslaagd. Ben benieuwd wat ik bij ding 23 zal schrijven.

1 opmerking:

Obdigi zei

Hoi t-jeen,

Je hebt over heel wat toepassingen nagedacht, zowel in- en extern. Misschien voor jou leuk om te lezen hoe Bibliotheek Dinkellland een stukje over RSS op hun website hebben staan. http://www.bibliotheekdinkelland.nl