woensdag 22 oktober 2008

Ding 18, LibraryThing

LibraryThing is leuk. Als bibliothecaris vind je dit gewoon leuk. Boeken catalogiseren in een tool en daarna zien wie ze ook gelezen heeft, aanbevelingen krijgen en delen. En wie weet wat er uit voortkomt. Heel erg web 2.0.
Het wow effect is het grootst bij de die-hard titels uit je boekenkast: want wie o wie leest deze ook? Heel spannend als er daarna ook nog vreemde emailadressen en foto's opduiken.
De verplichte achtergrondinformatie bij dit thing is enorm enthousiast. Ook wordt er hoog opgegeven over de mogelijkheden van een koppeling met de 'gewone' bibliotheek. Hoewel ik murw geslagen ben door alle jargon (Twine, Surface, book blink, Zeigeist, importeren vanuit Vox, tagcloud - hoor eens, ik ben meer van de klassebezoeken en de hoe-overleef-ik) zie ik weldegelijk ook die kansen voor de bibliotheek. Úiteraard doen wij met onze aquabrowser al een flinke poging in die richting. Als bibliotheek zullen wij steeds hoger moeten gaan inzetten op het verleiden van mensen met datgene wat wij in huis hebben en wat er nog meer is, laten zien en aanbevelen! In de fysieke bibliotheek kan dat door het winkelconcept, in de virtuele bibliotheek zou het kunnen door een koppeling van een tool zoals LibraryThing aan bijvoorbeeld Bicat. En volgens OBDigi (luister ook naar de podcast) is HKA voornemens dit te doen. Een mooi instrument voor romanadvisering, maar ook voor non-fictie; laten zien wat anderen lezen die 'jouw' boek al hebben gelezen. Niet verkeerd!
Tot slot pleit ik voor een ding 24 over widgets.

Geen opmerkingen: