zaterdag 18 oktober 2008

Ding 13, Kantoortoepassingen en andere tools

Online kantoortoepassingen betekent in dit geval Google-docs. Omdat wij als jeugdbibliothecarissen hier intern al meewerken, hoef ik voor de theorie niet echt te gaan zitten. Ik weet dat het erg handig en efficient is om via google-docs met meerdere mensen online aan een document te werken. Genoeg andere kansen dus.
Veel tijd heb ik gestoken in het alles nu eens goed uitproberen. Als test heb ik sterrblog en mijzelf (op een ander emailadres) uitgenodigd een nieuw aangemaakt document te delen. Om te kijken of het werkt, en ja hoor .. hij doet het. Ik ben er nog niet helemaal overuit hoe een wijziging in een document nu het snelst opgemerkt kan worden; is dat door te kiezen voor bericht verzenden naar bijdragers (zodat een ieder via email gewezen wordt op een wijziging) of word je geacht het document gewoon regelmatig te checken?
Wat mij niet gelukt is, is het invoegen van een bestaand document (bijvoorbeeld een word-document) in een google-doc. Dat wil ik nog verder uitzoeken. Een spreadsheet invoegen is daarentegen wel weer gelukt.
Ook heb ik een eigen document gepubliceerd op het web. Ben niet overtuigd van de meerwaarde: is pas door anderen te vinden, als de maker het adres doorgeeft c.q. deelt. Daarom hier het adres: https://docs.google.com/Doc?docid=dft9tjj3_9fjdbrchf&hl=nl pagina inmiddels verwijderd
Leuk om te zien dat het document ook direct naar mijn blog verstuurd kan worden (zie hierboven), echter zonder link.
Wantrouwend als ik toch wel ben, heb ik ook nog even gecontroleerd hoe het met de beveiliging van de niet-gepubliceerde documenten zit (hebben namelijk ook gewoon een URL). Niets aan de hand, want deze zijn, in tegenstelling tot de gepubliceerde documenten, niet als link op te nemen in je blogtekst. Ik ben gerustgesteld en daarom lang leve Google-docs!

1 opmerking:

Obdigi zei

Hoi t-jeen,
Leuk om te lezen hoe je alles beredeneerd uitprobeert.
Over het doorgeven van wijzigingen aan de andere deelnemers: het hangt een beetje af van hoe snel reacties van de deelnemers wordt verwacht. Wil je dat ze direct kijken, dan zou ik kiezen voor Bericht verzenden naar bijdragers.