donderdag 23 oktober 2008

Ding 19, Andere online sociale netwerken

Vrienden maken op internet. Bekendste voorbeeld is Hyves. Andere online sociale netwerken zijn ondermeer Myspace, Facebook, LinkedIn, Bibliotheek20 Ning. De meeste richten zich op de persoonlijke markt, andere (zoals de laatste twee) zijn zakelijke netwerken. Daarnaast zijn er nog sites die mensen samenbrengen rondom een gemeenschappelijke interesse, zoals Flickr (foto), YouTube (video) en LibraryThing (boeken).
In tegenstelling tot de laatste drie, waar de nadruk ligt op het delen van materiaal, zijn de sites die primair gericht zijn op het vriendjes maken niet aan mij besteed. Gewoon, zo blijkt nu echt, omdat het mij niet interesseert. Hyves had ik wel eens gezien bij vrienden thuis, op de andere sites (bij Facebook is onze inlogcode verkeerd gegeven, moet gmail-adres zijn) heb ik een korte tour genomen. Daarbij springt vooral de rommelige en ondoorzichtige lay-out in het oog. Maar bovenal de onzin. Ook op MySpace, waar ik meer van had verwacht i.v.m. de beloofde link naar muziek. De sociale bibliotheeknetwerken die ik bekeken heb, zijn wellicht voor collega's in andere functies belangrijk, maar ik kan er wel zonder. Op den duur zijn er toch echt te veel informatie- en communicatieplekken die je in de gaten moet houden. Dat is ook niet gezond.
Hyves voor de bibliotheek? Ik weet het niet hoor. Als de trend doorzet, zijn er wellicht enkele (niet-)klanten te 'bundelen' als vrienden van bibliotheek Zwolle. Van mij mag het, maar op het moment dat alle jeugdbibliothecarissen - ik noem maar wat- op hyves moeten, haak ik af. Web 2.0 heeft wel betere tools in de aanbieding.

Geen opmerkingen: