zaterdag 25 oktober 2008

Ding 20, Last.fm, een sociaal muziek netwerk


Nog een sociaal netwerk, maar nu rond muziek: Last.fm. Ik had er nog nooit van gehoord, wat jammer is want ik vind het geweldig. Mijn (gratis) account zal ik nog vaak gebruiken, schat ik in.
Qua idee is Last.fm vergelijkbaar met LibraryThing, alleen kunnen nu gegevens en nieuwtjes over muziek uitgewisseld worden, in plaats van over boeken. En niet gering wat er allemaal in terug te vinden is: mijn steekproef heeft zelfs clips opgeleverd, die ik van YouTube nog niet kende. Inmiddels heb ik geleerd dat dit soort sociale netwerken mij aanspreken, in tegenstelling tot de persoonlijke netwerken van ding 19.
Voor de bibliotheek zou Last.fm op dezelfde manier interessant kunnen zijn als LibraryThing: gekoppeld aan de catalogus is het een mooi instrument voor muziekadvisering . Zien wat anderen al gehoord hebben.

Geen opmerkingen: