dinsdag 21 oktober 2008

Ding 17, Bekijk een Web 2.0 site naar keuze

Er bestaan naar schatting 500-600 Web 2.0 tools, allemaal met een eigen site. Gelukkig zijn er verschillende overzichten van deze sites op internet te vinden. De eerste is go2web20.net. Het inladen van deze site duurt erg lang. Daarna heb je een brij aan web2.0 toepassingen. Door willekeurig wat aan te klikken valt op dat het voornamelijk om Engelstalige sites gaat. Veelal moet je wel inloggen om de tool volledig te kunnen gebruiken, als het je uberhaupt lukt te achterhalen wat die tool is (vaak niet meteen duidelijk, en dan haak ik al snel af). Beter kun je wat gerichter gaan zoeken d.m.v. de tags. Ik heb gezocht op fun en op book. Veel toepassingen blijken funny te zijn, want ik krijg een grote groep van sites. Ik kies voor de hairmixer: foto's mixen zodat mensen een ander uiterlijk krijgen. Je kunt graaien in een grote groep van bekende (Amerikaanse) sterren, maar ook je eigen foto's uploaden is mogelijk. Het resultaat is wisselend van kwaliteit, maar het is grappig om te doen. Kijk en huiver:


- Patrick Winfrey, Will Dempsey (twin) & Oprah Smith-

Er zijn relatief veel funtools, want bij book is de keus in boekentools beduidend minder. Ik heb gekozen voor de erg leuke kinderboekensite LOOKYBOOK met een tool om prentenboeken te ontdekken, te delen en beoordelen. Het leuke zit hem vooral daarin dat je de prentenboeken virtueel door kunt bladeren. Ziet er verzorgd uit, maar jammer maar helaas wel weer op de Engelstalige markt gericht:


-Klik op het boek, en vervolgens op de pagina's om vooruit of terug te bladeren. Klik op de oogjes om naar de site te gaan.-

Twee andere verzamelsites om naar Web 2.0 tools te zoeken, zijn Web 2.0 Awards in 41 Categorie s en Listible. De eerste werkt met top3-lijstjes, en die maken altijd nieuwsgierig. De nrs.1 zijn vaak de tools die ook in de 23dingen aan de orde komen.
Listible daarentegen pretendeert de 'complete list of Web 2.0 products and services' te zijn. Ook hier oude bekende en veel nieuwe tools (voor mij). Ook enkele commerciele: maar wat is er web 2.0 aan het verkopen van tv-series op dvd, een fanclub (met een chat wellicht?) of het boeken van een hotel ...?
Binnen al deze tools zijn er maar een paar grote marktleiders, die zijn het onderwerp van de 23dingen en in meer of mindere mate van belang voor de bibliotheek, de rest niet. Wel een erg leuke oefening dit ding, zeker voor wat betreft het maken (poeh) van deze posting.

Geen opmerkingen: