donderdag 9 oktober 2008

Ding 10, Social bookmarking en Del.icio.us



Een mooie titel voor ding 10, het laatste deel doet denken aan lekker eten, een tropische verrassing in melkchocolade, en dat soort dingen...maar blijkt helaas niet meer te zijn dan een schaaltje gebakken lucht.
Ik moest er wel even voor gaan zitten om daar achter te komen. De tekst van ding 10 doet, na herhaaldelijk lezen, al direct het ergste vermoeden; waar gaat dit in hemelsnaam over? Het komische instructiefilmpje daarna is frustrerend in z'n snelheid en doet erg verlangen naar een heldere video-uitleg over Del.icio.us van Rob. Ook dan begrijp ik nog steeds niet de essentie. Voor het eerst tijdens de cursus stop ik er daarna even mee.
De draad weer opgepakt bij het lezen van de handleiding Del.icio.us, en zo waar valt dan het kwartje. Delicious is een site waar je online jouw favorieten kan opslaan, zodat je ze altijd en overal op elke pc kan raadplegen. Het 'sociale' zit hem in het feit dat je ook favorieten van anderen kunt zien, en zij die van jou. Nou ja!
Na rond te hebben gekeken op de het Del.icio.us-account van 23dingen, vind ik dit ding zo'n desillusie: ik kan mij werkelijk geen enkele situatie voorstellen dat ik dit nodig zou hebben( en voor die ene keer is er Google). Ook het 'social' van deze manier van 'bookmarking' vind ik niet plezierig. Ik ben niet zo bang dat ik wat mis.
Okay, ik heb op advies van collega's ook even de Del.icio.us van Al@din bekeken, en ben daarover positiever. Handig wellicht, als je aladindienst doet op een vreemde p.c. Echter door het persoonlijk 'taggen' op deze sites, zal je wel eens iets over het hoofd zien. En was dat nou juist niet niet de bedoeling?
Uiteindelijk vind ik Del.icio.us niet meer dan een Senseo. Heel goed in de markt gezet en iedereen trapt erin.
Maar goed, mij is niet gevraagd Delicious te evalueren. Ik heb er mee geworsteld, zoals de bedoeling was, en ik weet nu wat het is: niet mijn ding. Snel naar het volgende ding.

1 opmerking:

Obdigi zei

Hoi t-jeen,
De meningen zijn verdeeld over del.i.cio.us. Als bibliothecaris ben je gewend aan vaste termen en categoriën. Maar kan het publiek daarmee uit de voeten?