zondag 26 oktober 2008

Ding 21, Bibliotheken, aquabrowsers en MyDiscoveries

Zit het venijn dan toch in de staart? De achtergrondinfo van ding 21 is pittig , maar dit is wel waar het allemaal om draait. Het grote geheel wordt duidelijker.
Zo'n tekst over MyDiscoveries verduidelijkt bijvoorbeeld ook veel over het wereldje van de aquabrowser, dat voor mij onbekend is. Ook wordt duidelijk dat er mondiaal al veel gebeurt met bibliotheekcatalogi in relatie tot web 2.0, en dat de Nederlandse bibliotheken hierbij (gaan) aansluiten. Vrijwel alle openbare bibliotheken in Nederland maken reeds gebruik van Medialab's Aquabrowser en een nieuwe technologie hierbij blijkt MyDiscoveries te heten (inmiddels geinstalleerd bij de OBA).
Ik heb alvast een eigen account aangemaakt voor MyDiscoveries. Nu is het mogelijk lijstjes te maken of tags toe te voegen. Eigenlijk je peroonlijke catalogus binnen de aquabrowser, en zelfs publiek te maken. Ik heb enkele tags toegevoegd. Grappig, en ik denk dat een grote groep klanten dit leuk zal vinden. Wel oefenen trouwens, want het duurt even (althans bij mij) om de exacte werking te doorgronden.
Voor bibliotheken zelf biedt taggen het voordeel dat je snel kunt inspelen op de actualiteit (alle genomineerde titels voor een literaire prijs dezelfde tag).
Bij Worldcat is het ook mogelijk lijstje te maken (gewoon in het Nederlands), maar je kunt putten uit een veel groter titelbestand vanwege deelname van 10.000 bibliotheken wereldwijd. Het associatieve van de aquabrowser is hier niet aanwezig. Hoewel het natuurlijk vloeken is in de web2.0-kerk vind ik dit persoonlijk helemaal niet zo erg. Verder was ik verbaasd over de koppeling van Worldcat vanuit Facebook, dat had ik in het vorige ding nog niet gezien.

Geen opmerkingen: