zaterdag 11 oktober 2008

Ding 11, Ontdek Wiki's


De enige wiki die ik kende, was die in de Wikipedia. Ik dacht dat het een eigennaam betrof, blijkt het een soortnaam te zijn met heel wat voorbeelden. Een wiki is namelijk een website waarop gebruikers samen kunnen werken aan een document of een website. Zij kunnen heel eenvoudig & snel (= wiki) dingen toevoegen, bewerken en verwijderen. Een erg sociaal gebeuren dus.
Dat de Wikipedia door heel veel mensen wordt samengesteld wist ik, maar dat het zo gemakkelijk gaat, wist ik niet. Ik moest onmiddellijk denken aan de ophef over Mabel Wisse Smit, die 'vanuit het paleis' informatie over haarzelf aanpaste. In het kader van een wiki kan dat dus zomaar gebeuren. Neemt niet weg dat ik de Wikipedia vaak gebruik als startpunt voor het zoeken naar verdere informatie.
Het gebruik van een wiki is niet alleen aantrekkelijk omdat iedereen dingen kan toevoegen of aanpassen, maar ook omdat oude pagina's altijd weer opgehaald (of hersteld) kunnen worden. Ik heb daarom nu ook de -veelal kleine- wijzigingen in de lemma's van de Wikipedia bekeken: het is wel even zoeken maar inderdaad zijn ze terug te vinden. Goed om te weten.
Ik heb verder alles aangeklikt wat Rob aanraadde, en vond de wiki van OB Deventer heel plezierig. De andere voorbeelden van wiki's waren voor mij niet altijd even overzichtelijk omdat je daar heel erg de site in moet duiken.
Het idee van een wiki is duidelijk geworden. En heel bruikbaar voor de bibliotheek lijkt me, zolang het onderwerp van de wiki maar duidelijk omlijnd is. Ik denk, hoe fantastisch ook, dat bij een bibliotheekwiki over alles wat zich in jouw wijk afspeelt, het moeilijk wordt om mensen voor een lange tijd te motiveren content aan te leveren. Maar een wiki over onze literaire activiteiten zou als eerste stap best kunnen.

1 opmerking:

Obdigi zei

Hoi t-jeen,

Goed van je dat je je steeds zo verdiept in een nieuw ding. En een wiki over de literaire activiteiten is een heel leuk idee.