maandag 20 oktober 2008

Ding 15, Podcasts

Dit is toch wel wat 23dingen zo interessant en leerzaam maakt: gewoon dingen uitproberen en maar zien of het iets voor jou (of de bibliotheek) is. Van podcast had ik wel eens gehoord, maar nu moest ik er echt mee aan de slag. Als digibeet duizelt het mij van de termen als MP3, iTunes, iPod, Zen-speler, podcasts, etc. Ik begrijp lang nog niet alles, maar weet inmiddels wel dat podcasting mij erg aanspreekt. Ik vergelijk het met uitzendinggemist, wat ik recentelijk heb ontdekt. Heel plezierig om zelf te bepalen wat en wanneer ik kijk/luister.

Een podcast is simpelweg een muziek- of radio-uitzending, die via het internet wordt verspreid. Hoe vind je die? Via podcast-verzamelsites op het net, bijvoorbeeld radiocast.nl (podcasts van de publieke radio). Ook podfeed.nl is interessant om in te browsen. Om de uitzending te beluisteren heb je verder niets nodig dan je speakertjes, podcast aanklikken is genoeg. Wil je nieuwe uitzendingen blijven volgen, dan is het handig om een RSS-feed in je Netvibes te zetten. Als oefening heb ik dat gedaan voor de podcasts van Schiffers.nl. Was even zoeken naar het juiste oranje RSS-icoontje, blijkt in dit geval dat je ergens in het programmakader op abonneer moet klikken. Heel handig zo'n RSS, want vanuit Netvibes kun je direct de podcasts beluisteren.
Ik lees daarnaast dat het mogelijk is zo'n RSS-feed te plakken in je Podcastprogramma iTunes, om van daaruit de podcast over te zetten in je MP3speler of iPod en dan lekker overal waar je maar wilt te luisteren. Begrijp ik het zo een beetje? Ga ik zeker verder uitproberen met mijn Zen-speler (nu nog ingepakt).

Voor de bibliotheek: zo'n podcastservice van DOK Delft is toch ook door BZ over te nemen, lijkt me. Genoeg lezingen in ons culturele aanbod die opgenomen zouden kunnen worden. Ook het erfgoed-onderdeel van onze aquabrowser biedt kansen. Maar goed, ik ken de praktijk en weet dat het veel voeten in de aarde heeft. Zie bijvoorbeeld het podcastaanbod van Oss ; leuk initiatief, maar nu nog wel de inhoud.

1 opmerking:

t-jeen zei

coach bedankt voor de tip (zie reactie ding 12) over het verbergen van een hyperlink onder een woord: zoals je ziet is het deze keer gelukt.