maandag 20 oktober 2008

Ding 16, YouTube video

YouTube hallelujah, hier word ik echt gelukkig van. Een fantastische Web2.0-toepassing, en de enige die ik ver voor de cursus al veelvuldig heb gebruikt.
Een bijna onuitputtelijke bron van (vergeten) beeldmateriaal, feest der herkenning & complete verrassingen. Als je zoals ik een kind bent van de jaren 70 en je idolen heten ABBA dan heeft YouTube enorm bijgedragen aan een leuker leven. Wat is er veel bewaard gebleven, en wat kende ik nog veel niet. En van het een komt het ander, fragment na fragment, nieuwe idolen staan op, gebeurtenissen ga je verder uitzoeken, etc.: verslavend!
Wat kan ik er verder nog over zeggen? Dat de zoekmogelijkheden beter zijn dan die bij Flickr of Del.icio.us, dat je je favoriete fimpjes op de site kunt opslaan (wel account nodig), dat je gerelateerde filmpjes aangereikt krijgt. En dat het zeker niet alleen om muziekfilmpjes gaat.
Er staat uiteraard ook veel bagger op YouTube, mensen knutselen werkelijk alles in elkaar. Ik heb geen ervaring met het zelf plaatsen van filmpjes, omdat ik daar de apparatuur niet voor heb. Ik vind het al heel wat dat ik een filmpje in mijn blog heb gekregen (wat een gepuzzel; 't is mij gelukt door de code uit de embed box, naast het filmpje op YouTube, naar mijn blog te kopieren als link !).
Voor de bibliotheek vind ik dit een lastig ding om actief iets mee te doen. Korte flimpjes op onze website zouden helemaal te gek zijn, maar moeten die altijd vanaf YouTube komen? Zo veel technische kennis heb ik niet, hoeft ook niet, want YouTube is zo al genieten.


Filmpje: nieuwe Zweedse helden om heel vrolijk van te worden

Geen opmerkingen: